سپتیک تانک پلی اتیلن

آشنایی با انواع سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک پلی اتیلن

آشنایی با انواع سپتیک تانک پلی اتیلن

۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مخزن پلی پروپیلن

مخزن پلی پروپیلن چیست؟

از شروع این مطلب باید در مورد انواع مخزن صحبت کنیم تا بتوانیم به راحتی در مورد ویژگی های آن صحبت کنیم. در کل از مخزن پلی پروپیلن برای ذخیره اسید استفاده می‌کنند(این را بخاطر داشته باشید). مخازن پلی پروپیلن که پلیمری از پروپیلن هستند با نام اختصاری PP نیز شناخته می­شود که مقاومت به خوردگی در برابر مواد شیمیایی، مقاومت و عمر بالا و سبک وزن بودن تنها بخشی از ویژگی­ها و دلایلی است که استفاده از مخازن پلی پروپیلن را محبوب ساخته است. این مخازن به گونه­ای ساخته می­شوند که هم در برابر دماهای بالا و هم دماهای پایین مقاومت داشته باشند و هم عایق دمایی بوده و به راحتی دمای خود را از دست ندهند.

 

در مراحل ساخت مخازن پلی پروپیلن، آن را به دو شکل هموپلیمر پلی پروپیلن یا کوپلیمر پلی پروپیلن تولید می­کنند. هموپلیمر پلی پروپیلن ­ها یعنی مخازنی که فقط از واحدهای یکسان پلی پروپیلن تشکیل شده باشند در صورتی که کوپلیمرها یعنی بسته به نیاز صنعت، به همراه پلیمر پلی اتیلن ساخته شده ­اند.

مخزن پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلن به شکل کوپلیمر مقاومت دمایی بسیار بالاتری دارند و به همین دلیل این مخازن به HTPP معروف هستند و به همین دلیل ادعا می­شود که تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد را نیز می­توانند تحمل کنند. در برابر نوسانات شدید دمایی مقاومت کششی خوبی دارند. این مخازن شیوه ­ تولید راحتی نیز داشته و تمیز کردن آنها نیز راحت است و نیاز به استفاده از تجهیزات خاصی نیست.

 

کاربردهای مخازن پلی پروپیلن (PP)

مخازن پلی پروپیلن در بسیاری از صنایع کاربرد دارند که به دلیل مزایایی که در عناوین بعدی ذکر خواهیم کرد آنها را بسیار مقرون به صرفه و رایج ساخته است:

 

در مخازن شیمیایی برای نگهداری از مواد شیمیایی خورنده استفاده می­شود مانند نگهداری اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید کلریدریک و سدیم هیدروکسید

در صنایع با دمای بالا تا ۱۱۰ درجه و دماهای نسبتا پایین برای نگهداری مواد و جلوگیری از هدر رفت و تبادل دما و حرارت استفاده می­شوند

صنایع دارویی برای نگهداری از مواد شیمیایی و بیولوژیک نیاز به مخازنی بسیار مقاوم دارند که مخازن پلی پروپیلن گزینه­ عالی هستند

در صنایعی که نیاز به نگهداری از مواد اسیدی و قلیایی است نیاز به مخازنی است که در برابر این مواد از خود مقاومت نشان دهند که مخازن پلی پروپیلن گزینه ای ایده آل برای آنها است.

 

شیوه های تولید مخازن پلی پروپیلن  چیست؟

مخازن پلی پروپیلن در صنایع و کارخانجات تولیدی به دو شکل عمده تولید می­شوند که عبارتند از:

 

قالبگیری دورانی: در این فرایند از پودر پلی پروپیلن استفاده میکنند تا قالب گیری مورد نظر را انجام دهند و به شکلی که نیاز صنایع هست تبدیل گردد.

ورقه­ پلی پروپیلن: در این شیوه تولیدی از ورقه پلی پروپیلنی در ضخامت ­های گوناگون استفاده میشود که بسته به صنایع هدف از ضخامت خاصی از آنها استفاده میشود و به شکل­های مختلفی در می آیند.

 

ویژگی های مخزن پروپیلن

سه لایه، ضد جلبک و آنتی باکتریال

دارای لایه محافظ در برابر اشعه UV آفتاب

گارانتی تعویض 50 ساله

دارای نشان ملی استاندارد ایران

امکان ارسال رایگان از طریق دفاتر باربری به سراسر کشور

امکان نصب کلیه اتصالات، شناور و شیر قبل از ارسال به مشتری در انبار کارخانه

ماده اولیه یا پلی پروپیلن چیست؟

مخزن پلی پروپیلن از جمله مخازن پر کاربرد است که تیم حرفه ای ناب زیست در زمینه ساخت این مخازن به ویژه با حجم بالا و برای سیالات گوناگون فعالیت دارد. پلی پروپیلن یک ترموپلاست است که از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن بدست می آید و قابل بازیافت است.

این پلیمر سه ساختار فضایی آتاکیتیک، سیندیوتاکتیک و ایزوتاکتیک را دارد. ساختارهای متفاوت به دلیل شاخه جانبی می باشد. در نتیجه سبب تفاوت در خواص فیزیکی و شیمیایی خواهد شد.کاربرد لوله های پلی پروپیلن بسیار گسترده است. از این نوع پلیمرها میتواند لوله ها،کفپوش اتومبیل، نی نوشیدنی، اسباب بازیها، بسته بندی مواد غذایی، فیلم ها، الیاف، قالب گیری تزریقی، بادی، روکش های محافظ، مخازن سپتیک تانک و منهول ها ساخته شود.

مخازن پلی پروپیلن

مخازن انواع مختلفی دارد

• مخزن پلی اتیلن

• مخزن پلی اتیلن دفنی

• مخزن فایبرگلاس

• مخازن فوم دار

• مخزن GRP

مخزن پلی پروپیلن

 

هزینه تهیه پلی پروپیلن از پلی اتیلن بیشتر است. همچنین به دلیل شاخه جانبی، ممانعت فضایی و محدودیت در چرخش زنجیره را سبب میشود. در نتیجه استحکام افزایش می یابد و در عین حال انعطاف پذیری کاهش می یابد. دمای ذوب پلی پروپیلن از پلی اتیلن بیشتر است و خاصیت بلورینگی دارد. در نتیجه اگر نیاز به مقاومت بالاتر و دمای بیشتر کاربری باشد از مخزن پلی پروپیلن باید استفاده کرد. همانطور که بیان شد یکی از کاربرد های پلی پروپیلن ساخت مخازن می باشد.

مخزن پلی پروپیلن برای نگهداری مواد شیمیایی اعم از اسید ها و برخی بازها کاربرد دارد. این مخازن حتی از مخازن GRP یا مخازنی که پوشش لاستیک دارند برای کاربرد مواد شیمیایی بهتر است.

 

 

این نوع مخازن بسته به نیاز و کاربرد می توان اشکال متفاوتی داشته باشد و دارای اتصالات متفاوتی است. مخازن پلی پروپیلن برای نگهداری مواد شیمیایی باید به صورت یکپارچه باشد.

یکی از مهمترین ویژگی این مخازن، عدم امکان ورود آب به آنها و یا خروج فاضلاب از مخازن به بیرون می باشد برای عدم خروج و ورود مایع در مخازن، از درزبندیهای متعدد در مخازن می توان استفاده کرد.

 

اگر اسید ها و بازهایی اعم از اسید سولفوریک، اسید کلردریک، اسی هیدروفلوریک، اسید نیتریک، هیپوکلریت سدیم، محلول آمونیاک، سولفات فریت و کلرید و سولفات آلومینیوم را بخواهیم نگهداری کنیم بهترین گزینه مخزن پلی پروپیلن است.

 

اهمیت کارکرد و خواص مخزن پلی پروپیلن

• مقاومت خوردگی بسیار عالی

• مقاومت کششی

• دانسیته کم

• مقاومت شیمیایی عالی

• هزینه کم تولیدی

• عدم نفوذ آب و یا خروج مواد از مخازن

 

ویژگی مخازن پلی پروپیلن خوب

۱٫ درجه انعطاف زیاد

۲٫ استحکام خوب بدنه

۳٫ مقاومت فشاری زیاد

۴٫ مقاومت شیمیایی عالی

قیمت مخزن پلی پروپیلن

قیمت مخازن پلی پروپیلن در ایران

در خصوص قیمت مخازن پلی پروپیلن باید بدانیم که هر چه خلوص مواد اولیه بیشتر باشد قیمت نهایی مخزن نیز بالاتر است. باید در نظر داشت که تابش مستقیم نور خورشید خاصیت خورندگی مواد اسیدی را افزایش میدهد. برای جلوگیری از این معظل مخازن را با رنگ های ضدتابشی رنگ آمیزی میکنند. همچنین دمای محیط نگهداری مخزن پلی پروپیلن به دلیل مایعات اسیدی و قلیایی مهم است و باید سعی شود در محیط های متعادل و خنک نگهداری شود. البته در محیط سرد نیز باعث یخ زدگی مایع میشود که مطلوب نیست.

 

مخزن پلی پروپیلن ساخته شده از پلیمر پروپیلن است که با نام اختصاری pp نیز شناخته می‌­شود. ماده پلی‌پروپیلن یکی از پرکاربردترین پلیمرها جهت استفاده در صنایع لوله‌سازی، کفپوش اتومبیل، اسباب بازی‌ها، بسته‌بندی مواد غذایی، قالب گیری تزریقی، ساخت مخازن سپتیک تانک و منهول هستند. این ماده به دلیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی، عمر بالا و سبک وزن بودن شناخته شده است. تانکر پلی پروپیلن در برابر دمای بالا و دمای پایین مقاوم هستند. از آنجایی که این منابع به راحتی دمای خود را از دست نمی‌دهند، به عنوان عایق دما نیز شناخته می‌شوند. قیمت تولید مخزن پلی پروپیلن وابسته به مواد اولیه‌ای است که به صورت هفتگی در رینگ قیمت‌گذاری بورس تعیین می‌گردد.

 

طراحی و تولید مخزن پلی پروپپیلنی شرکت ناب زیست

منبع پلی‌پروپیلنی گروه ناب با تحمل دما تا ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد، یکی از کارآمدترین منبع‌هایی است که جهت ذخیره‌سازی آب، انواع مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی پروپیلن برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده و در اواخر همان سال به تولید تجاری رسید. پلی پروپیلن در سه فرم (آتاکیتیک، سیندیوتاکتیک و ایزوتاکتیک) isotactic ،syndiotacti ،atactic ساخته می‌شود که به صورت عمده با فرم isotactic و با افزودن مقدار کمی از دیگر مونومرها همانند ماده پلی اتیلن که در ساخت (منبع پلاستیکی آب PE) استفاده می‌شود، تولید می‌گردد.

 

طراحی و تولید منبع پلی پرویلنی

با توجه به مقاومت و سبک ساخت منبع پلی پروپیلن، امکان بارگذاری تا وزن ۳.۵ تن بر متر‌مربع به روی آن‌ها امکان‌پذیر است.

کاربرد منبع پلی پروپیلنی PP در صنایع گوناگون

مخازن پلی پروپیلن در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. مزایایی که در عناوین بعدی ذکر خواهیم کرد آن‌ها را بسیار مقرون به صرفه و رایج ساخته است:

 

برای نگهداری مواد شیمیایی خورنده مانند اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید کلریدریک و سدیم هیدروکسید استفاده می­شود.

در صنایعی با دمای بالا تا ۱۱۰ درجه و دماهای نسبتا پایین برای نگهداری مواد و جلوگیری از هدر رفت و تبادل دما و حرارت استفاده می‌­شوند.

صنایع دارویی برای نگهداری از مواد شیمیایی و بیولوژیک نیاز به مخازنی بسیار مقاوم دارند که تانکر پلی پروپیلن گزینه­ مناسبی هستند.

در صنایعی که نیاز به نگهداری از مواد اسیدی و قلیایی است نیاز به مخازنی است که در برابر این مواد از خود مقاومت نشان دهند که منبع پلی پروپیلن گزینه‌­ای ایده ­آل برای آن‌هاست.

مخازن پلی پروپیلن دارای شیوه های ساخت متنوعی است. ماده پلی‌پروپیلن که در ساخت منبع پلی پرو پیلنی استفاده می‌شود، نسبت به متریال پلی الفین و مواد گرمانرم، کیفیت بالاتری دارد.

 

مزایای مخزن پلی پروپیلن

از جمله مزایای تانکر پلی پروپیلن می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد که بخاطر همین مزایا در صنایع گوناگون استفاده می­‌شود:

 

قابلیت نصب مانیتور یا کنترل­‌های سطح مایع

قابلیت نصب مانیتورهای کنترل ­pH

امکان مانیتورکردن رسانایی منابع

نصب تجهیزات کنترل‌کننده­ دما بر روی آن‌ها

استقامت در برابر گردش هوا

مقاومت در برابر محلول‌­های مختلف و ضربات مکانیکی

مقاومت در برابر دمای بالا و پایین

وزن سبک

جذب رطوبت پایین

ساخت راحت

خصوصیات دی الکتریک عالی

مقاومت در برابر فشار برای شکسته‌شدن

عدم رنگ‌پذیری

مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی (در واقع به عنوان مخزن اسید مورد استفاده قرار می‌گیرند.)

قیمت مخزن پلی پروپیلن برای نگهداری مواد شیمیایی و ساختاری مقاوم

از تانک‌­ پلی پروپیلنی برای استفاده­‌های طولانی مدت تحت شرایط بسیار سخت استفاده می­شود.

استفاده از ماده پلی پروپیلن در صنایع ساخت منهول و دریچه منهول

کشورهای پیشرفته سعی در استفاده هر چه بیشتر از ماده پلی‌پروپیلن در ساخت انواع منهول، لوله، مخازن دوجداره و… مورد استفاده در زمینه‌های گوناگون ذخیره‌سازی آب، سیستم آبرسانی و… دارند. تانکر پلی پروپیلن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در زیرزمین دفن شوند. با توجه به مقاومت و سبک ساخت منبع پلی پروپیلن، امکان بارگذاری تا وزن ۳.۵ تن بر متر‌مربع به روی آن‌ها امکان‌پذیر است. این ویژگی منحصر به فرد برای پروژه‌هایی که از نظر قیمت زمین یا مساحت دچار محدودیت هستند، حائز اهمیت می‌باشد.

برخی از مخازن پلی پروپیلن استوانه ای به صورت مسطح یا مخروطی طراحی شده است. مخصوصا برای قرار دادن به صورت ثابت روی سطحی نسبتا صاف و سطحی طراحی شده اند.

در این مخازن با پر شدن مخزن، فشار مایع باعث می شود دیواره ها به بیرون انعطاف پذیری نشان داده و مجددا با خالی شدن مخزن دیواره ها به حالت عادی باز می گردند. همانطور که مخزن تخلیه می شود، دیوارها به شکل اصلی خود باز می گردند. حرکت دیواره های این مخازن به وسیله عمق و وزن مخصوص مایع تعیین می شود. به این صورت که سازندگان، تانک ها را با کنترل ضخامت آن در جایی که طرفین به پایین می رسد تقویت می کنند.

هزینه ، رنگ ، کیفیت آب ، وزن و سهولت نصب همه موارد مهم جهت فروش مخازن آب پلی پروپیلن است . مخازن نسبتاً ارزان قیمت هستند ، آنها دارای طیف وسیعی از رنگها هستند ، برای نگهداری آب با کیفیت نوشیدنی طراحی شده اند و نصب آنها سبک و ساده است . برخی از مدل ها همچنین برای نصب در زیر زمین تقویت شده اند ، و آنها را به گزینه ای متنوع متناسب با طیف وسیعی از کاربری ها و موقعیت ها تبدیل کرده است.

مخازن پلی پروپیلن 

به دلیل مزایای بسیاری که نسبت به سایر مخازن دارند روز به روز بیشتر مورد توجه عموم قرار می گیرند. در این بین انواع دیگر مخزن ها توانسته اند از سایر مخازن پلاستیکی که عموماً از جنس فایبرگلاس و کامپوزیت هستند بیشتر مورد استفاده خریداران و استفاده کنندگان گردد.

 

  • عر فان